Τέμπη: Ευθύνες σε σταθμάρχη, μηχανοδηγό και ΟΣΕ

 Η απουσία συστημάτων ασφαλείας και τα ανθρώπινα λάθη που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών περιγράφονται στην πολυσέλιδη έκθεση των δικαστικών πραγματογνωμόνων που τη Δευτέρα παραδόθηκε στον εφέτη ανακριτή Λάρισας. Η έκθεση των δύο μηχανικών δίνει απαντήσεις στο θέμα του μαύρου κουτιού του μοιραίου Intercity όπως και στα αίτια της πυρκαγιάς στο δεύτερο βαγόνι του τρένου.

Σε ό,τι αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα, οι πραγματογνώμονες επιβεβαιώνουν ότι ο σταθμάρχης Λάρισας δεν έκανε ηλεκτρονική χάραξη της διαδρομής, όπως ορίζει ρητώς έγγραφο της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, εξασφαλίζοντας την πορεία του συρμού στη γραμμή ανόδου. Επιπλέον, δεν έλεγξε ως ώφειλε τα κλειδιά αλλαγών γραμμής και συγκεκριμένα εκείνο με τον κωδικό 118 με συνέπεια η επιβατική αμαξοστοιχία IC62 να κινηθεί με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη στη γραμμή καθόδου και τελικά να συγκρουστεί με το εμπορικό τρένο.

Αλλά και αφού έδωσε εντολή αναχώρησης του τρένου από τον σταθμό της Λάρισας δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας Intercity 62 προς Θεσσαλονίκη, μέσω των ενδείξεων του τοπικού πίνακα χειρισμών εντός του τμήματος εμβέλειάς του.

Η έκθεση των πραγματογνωμόνων εντοπίζει ευθύνες και στον μηχανοδηγό του Intercity διότι δεν ενημέρωσε τον σταθμάρχη όταν άλλαξε πορεία από τη γραμμή ανόδου στη γραμμή καθόδου. Οποιαδήποτε επικοινωνία, με κάθε πρόσφορο μέσο VHF ή τηλέφωνο με τον σταθμάρχη θα αναδείκνυε την εσφαλμένη πορεία της αμαξοστοιχίας και θα ενεργούσε ως αποτρεπτικός παράγοντας του συμβάντος, αναφέρεται στο πόρισμα.

Οι πραγματογνώμονες επισημαίνουν ότι η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών αλλά και στην ανοιχτή γραμμή δεν λειτουργούσε. Η ορθή φωτοσήμανση και η επαρκώς εξοπλισμένη και επανδρωμένη υπηρεσία τηλεδιοίκησης θα απέτρεπαν το συμβάν, αναφέρεται στην έκθεση, ενώ αντίστοιχη αναφορά κάνουν και στη μη λειτουργία του συστήματος ETCS.

Στην έκθεση υπάρχουν απαντήσεις αναφορικά με το θέμα της φωτιάς που ξέσπασε αμέσως μετά τη σύγκρουση (και ορισμένοι απέδωσαν σε φιάλες υγραερίου που βρίσκονταν στο βαγόνι). Η έναρξη της φωτιάς αποδίδεται σε ηλεκτρικές εκκενώσεις που δημιουργήθηκαν από την κοπή των καλωδίων τροφοδοσίας σε συνδυασμό με το εκνέφωμα του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών ισχύος των ηλεκτραμαξών που δημιουργήθηκε από τη σύγκρουση. Στη συνέχεια η φωτιά επεκτάθηκε εξαιτίας εύφλεκτων υλικών στο βαγόνι όπως υφασμάτινα καθίσματα, ξύλινη επένδυση στα πλαϊνά και το πάτωμα, αφρολέξ καθισμάτων, πολυεστερικές κουρτίνες κ.ά.

[kath-read-more post="562461244"]

Σε ό,τι αφορά το λεγόμενο μαύρο κουτί του τρένου, η έρευνα φέρεται να αποκάλυψε ότι είχε πάψει να καταγράφει δεδομένα ήδη από το μακρινό 2018. Μάλιστα, στην προσπάθεια ανάκτησης των δεδομένων ήρθαν στην Ελλάδα από την Ιταλία εκπρόσωποι της κατασκευάστριας εταιρείας, διαπιστώνοντας ότι το καταγραφικό παρέμενε απενεργοποιημένο ήδη από τον Ιούνιο του 2018.

Η παρούσα έκθεση συντάχθηκε χωρίς προκατάληψη, με αμεροληψία και επιμέλεια με μοναδικό σκοπό την εξακρίβωση της αλήθειας, έπειτα από ενδελεχή εξέταση και μελέτη όλων των πραγματικών δεδομένων, με σκοπό να δοθούν αιτιολογημένες απαντήσεις στα ερωτήματα που τέθηκαν, αναφέρουν σε δήλωσή τους οι δύο πραγματογνώμονες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου